Rozbudowa Google Search Console

Google testuje nowy wygląd Google Search Console

Google rozpoczęło testy nowego designu i interfejsu użytkownika w Google Search Console. Jeżeli jeszcze nie widzieliście zmian, poniżej przedstawiamy print screeny.

Nowy design nawiązuje wyglądem do zaktualizowanego w ostatnim czasie narzędzia do testów optymalizacji mobilnej. Prowadzone testy powoli są wdrażane na konta użytkowników.

Jeden z użytkowników będący częścią tych beta testów podzielił się zdjęciami nowego wyglądu narzędzia, które możecie zobaczyć w sieci.

Jesteśmy ciekawi czy poza wyglądem coś jeszcze ulegnie zmianie, co będzie miało wpływ na pozycjonowanie stron i pracę nad serwisami www. A może ktoś z Was ma już na koncie GSC nowy design?

Nowa wersja beta Google Search Console dostępna dla wszystkich

Od jakiegoś czasu Google tworzył i testował wersję beta Google Search Console. Teraz na Google Webmaster Central Blog ogłosił, że jest już ona dostępna dla wszystkich witryn. Dodatkową informacją jest pozostawienie starego interfejsu niezmienionym, co umożliwi korzystanie z obu wersji Google Search Console.

Jak zapowiedziano, nowa Google Search Console oferuje znacznie więcej możliwości, a sugestie użytkowników dalej będą uwzględniane. Skuteczne pozycjonowanie stron www powinno opierać się na monitorowaniu i kontrolowaniu prowadzonych działań. Google Search Console jest zestawem narzędzi i zasobów, które ułatwiają właścicielom witryn, webmasterom, specjalistom SEO monitorowanie wydajności witryny w indeksie wyszukiwania Google. Dzięki dostępnym tam funkcjom, można uzyskać informacje m.in. na tematy związane z ruchem i wyszukiwaniem, aktualizacjami technicznymi, różnymi danymi, a także jest to zasób wiedzy dla użytkowników.

Nowa wersja beta Search Console jest już uruchomiona. Zmiany takie jak odświeżenie interfejsu było spodziewane, ale pojawiły się również zmiany związane z funkcjonalnością, wynikające z uwag użytkowników Search Console.

Żeby uzyskać opinie użytkowników Google zbierało informacje na 3 sposoby: na specjalnym forum, poprzez linki do przesłania opinii oraz dzięki stworzeniu Panel Search Console, nowego kanału komunikacji, tworzonego przez grupę czterystu losowo wybranych użytkowników Search Console, reprezentujących strony internetowe wszystkich rozmiarów. Członkowie panelu brali udział w tworzeniu nowej wersji poprzez badania, ankiety wywiady i testy użyteczności.

Testowanie obejmowało m.in. kwestię wyświetlania raportu skuteczności.

Testy miały sprawdzić jak użytkownicy korzystają z funkcji „porównywania” i „filtrowania”, a uczestnicy badania sprawdzali intuicyjność tych funkcji na podstawie specjalnie stworzonego prototypu.

Przed ostateczną premierą ogłoszenia nowej wersji beta, przeprowadzono również testy A/B raportów Search Console. Zmiany jakie zostały wprowadzone to m.in. połączenie raportu o błędach i zasięgu, oferując jeden całościowy pogląd. Google zapewnia, że nie przestanie pracować nad udoskonalaniem Google Search Console.

Dlaczego raporty w Google Search Console pojawiają się z opóźnieniem?

Nikt nie lubi opóźnień, dlatego ostatnie wyjaśnienie John Muellera odnośnie spóźnionych raportów w Google Search Console może okazać się bardzo przydatne. Post Johna pojawił się na Google+ i dokładnie wyjaśnia przyczyny pojawiających się opóźnień.

Użytkownicy nieustannie zadają pytania i zastanawiają się, dlaczego raporty nie powstają w czasie rzeczywistym i jakie są tego przyczyny. Szczególnym problemem okazały się opóźnione raporty związane z AMP, Google jednak zapewnia, że przygotowanie takiego raportu jest czasochłonne i jest to normalne. John wyróżnia 2 czynniki związane z powstawaniem raportów, które mogą przyczynić się do opóźnień:

1. Proces indeksowania. Zazwyczaj potrzeba kilku dni, aby uporządkować i wyświetlić dane po indeksowaniu. Cały proces jest dość złożony, dlatego nie można tego zrobić w kilka godzin i potrzeba zdecydowanie więcej czasu. Szczególnie czasochłonne mogą być dość ważne zmiany, takie jak właśnie przejście na strony AMP.

2. Czas indeksowania zależy od URL. Niektóre adresy URL mogą być indeksowane szybko, nawet w kilka minut, inne wymagają nieco więcej czasu. W przypadku błędów związanych z URL zajmie to jeszcze więcej czasu.

John udostępnił również specjalny arkusz kalkulacyjny dla zainteresowanych.

Nowe narzędzie renderowania strony w Google Search Console

W ostatnim hangoucie Google dla webmasterów John Mueller poinformował o przygotowaniach nowego narzędzia w Google Search Console służącego do pobierania i renderowania witryny.

Obecnie dostępne jest narzędzie w Google Search Console „Pobierz jako Google„, które pozwala sprawdzić jak wyszukiwarka indeksuje i renderuje adres URL strony i do jakich elementów strony ma dostęp Googlebot. Jest to narzędzie szczególnie przydatne jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, ponieważ pozwala na wykrycie problemów z indeksowaniem, bez którego strona nie ma szans na pojawienie się w wyszukiwarce.

W ostatnim video John Mueller zdradza, że specjaliści pracują nad nowym narzędziem, które będzie pokazywało także w GSC zrenderowaną wersję HTML strony. Nie jest niestety znana dokładna data premiery wspomnianego narzędzia.

Google pomaga webmasterom chronić strony

Na początku sierpnia pisaliśmy, o tym że Google przygotowało cykl wpisów, wskazówek i transmisji #NoHacked, aby pomóc webmasterom chronić swoje strony przed atakami hakerów.

Od początku sierpnia pojawiło się na oficjalnym blogu Google pięć wpisów, zawierających cenne wskazówki w walce z przestępczością w sieci.

Google przygotowało również listę narzędzi, które mogą pomóc w ochronie strony przed atakami hakerów. W zestawieniu znalazły się
-narzędzia, które pomogą zidentyfikować problemy z bezpieczeństwem na stronie,
-narzędzia, które pomogą rozszyfrować trudne do odczytania pliki PHP,
-inne przydatne narzędzia, które pomogą zatrzymać szkodliwe oprogramowania.

Natomiast już za dwa dni – 26 sierpnia odbędzie się bezpłatna transmisja na żywo, która zakończy kampanie #NoHacked. W trakcie transmisji pracownicy Google odpowiedzą na pytania internautów, które cały czas można jeszcze zadawać.